Zarządzanie nieruchomościami – zakres usług

Praca zarządcy nieruchomości wcale nie należy do tak łatwych i przyjemnych jak mogłoby się niektórym malkontentom wydawać. Na jego barkach spoczywa bowiem niemała odpowiedzialność – to właśnie on jest zobowiązany do utrzymania danego obiektu mieszkalnego, firmowego lub użyteczności publicznej w optymalnej kondycji, jak również zadbać o szybkie i sprawne usuwanie wszelkich zidentyfikowanych usterek i awarii, które to mogą taki obiekt dotknąć z biegiem czasu. Co zatem powinno wchodzić w zakres usług świadczonych przez osobę, która to profesjonalnie zajmuje się obsługa nieruchomości? Tej właśnie kwestii postanowiliśmy przyjrzeć się w ramach dzisiejszego wpisu. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Jak już wspominaliśmy, kluczowe jest przede wszystkim regularne analizowanie ogólnego stanu nieruchomości oraz usuwanie wszelkich bolączek, które jej użytkownicy mogliby uznać z biegiem czasu za wysoce problematyczne. Na tym jednakże obowiązki administratora się nie kończą. Musi on bowiem stale planować wprowadzanie nowych udogodnień i modernizacji w ramach obiektu, co bezpośrednio przełoży się na zadowolenie osób z niego korzystających, jak również – co istotne jest przede wszystkim z punktu widzenia właściciela – na cenę wynajmu.

Co niezwykle ważne, administrator musi także dbać o czystość na terenie obiektu. Może to robić samodzielnie lub też – za zgodą właściciela nieruchomości – z pomocą wynajętej firmy zewnętrznej. Niezwykle istotnym obowiązkiem jaki spoczywa na takiej osobie jest także ściąganie z użytkowników należności czynszowych w odpowiedniej wysokości, dokładając wszelkich starań, by nie dochodziło do jakiejkolwiek zwłoki w uiszczeniu płatności jak również jej rozkładania na raty, co może negatywnie odbić się na płynności finansowej posiadacza obiektu oraz jego dalszych planach rozwojowych.

Zadania administratora nieruchomości obejmują także konieczność zapewnienia, że wszelka dokumentacja ściśle związana z obiektem zgodna jest z obowiązującymi przepisami prawa, a podczas ewentualnej kontroli nie zostaną zidentyfikowane jakiekolwiek nieprawidłowości czy niedociągnięcia. Dotyczy to przede wszystkim wymogu prowadzenia księgi rachunkowej (w formie uproszczonej), książki obiektu budowlanego, dokumentacji technicznej, czy w końcu spisu wszystkich lokatorów. Powyższe dokumenty powinny być zgodne ze stanem faktycznym oraz na bieżąco aktualizowane, aby możliwe było uniknięcie jakichkolwiek problemów, które to z kolei wiązać by się mogły z niemałymi problemami prawnymi, którym stawić czoła musiałby właściciel takiego budynku mieszkalnego, firmowego, czy też użyteczności publicznej. Jak więc doskonale widać, nie jest to zadanie najłatwiejsze oraz można je dodatkowo określić wyjątkowo wymagającym, jednakże w dalszym ciągu nie brakuje osób wykształconych oraz mogących pochwalić się cechami charakteru i kwalifikacjami, które to pozwalają im bez większego trudu administrować nawet największymi nieruchomościami unikając problemów oraz jednocześnie generując niemały zysk dla właściciela takiego obiektu.