W każdym pojeździe znajduje się licznik benzyny, który wskazuje ilość paliwa w baku naszego samochodu. W baku znajduje się pływak połączony z czujnikiem, który przesyła sygnał do jednostki sterującej, która kieruje wskaźnikiem.
Większość z tych urządzeń to konwencjonalne mierniki o małych wymiarach, których konstrukcja zależy od ich instalacji w układzie paliwowym. Podczas przepływu płynu urządzenie rejestruje w taki czy inny sposób parametry wrażliwego elementu i przechowuje uzyskane dane. Wdrożenie systemu kontroli i prezentacji informacji może być różne. Na przykład przepływomierz paliwa dla samochodu może być mechaniczny, lub też bardziej zaawansowany. Może mieć mechaniczny panel z wyświetlaczem danych lub połączenie z cyfrowym wyświetlaczem LCD w kabinie. Bardziej zaawansowane systemy umożliwiają przeliczanie elektroniczne w trybie automatycznym. W zależności od dynamiki przepływu urządzenia pokładowe mogą na przykład regulować niektóre parametry jednostek i zespołów maszyny. Widzimy to przykładowo w samochodach posiadających tryb sport. Po włączeniu trybu sportowego do silnika może być podawana większa ilość paliwa. Liczniki mogą opierać się na różnych zasadach działania, mogą być to przykładowo urządzenie łopatkowe, którego obrót jest zamieniany na wskaźniki prędkości.
Uwzględniając parametry obsługiwanych kanałów, określa się również wielkość zużycia. Odczyty z koła zębatego, jest to inny rodzaj mechanicznego przepływomierza paliwa, który pobiera dane z obracający się elementów. W takim przypadku użyj kompaktowego sprzętu, który pozwala przechwytywać dane o przepływie. Niezależnie od wykorzystanych rodzajów liczenia, każdy licznik benzyny musi działać prawidłowo. Producenci liczników paliwa, i przepływomierzy muszą brać pod uwagę właściwości cieczy, której przepływ będzie mierzony. W przypadku olejów w pracujących silnikach, trzeba brać pod uwagę temperaturę. Producent w tym wypadku musi zastosować wytrzymałe uszczelki, które będą narażone dodatkowo na działające ciśnienie. W przypadku liczników łopatkowych także łopatki, które w obrót napędza ciecz.